„Mindenki érezze magát győztesnek!” (Dr. Guitman Barnabás)

2023. január 27-én, pénteken délután Budapesten jártunk a Pázmány Péter Katolikus Egyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán iskolánk két diákjával (Bozsó Dorinával és Holics Lizával), ahol a Bölcs-Ész elnevezésű országos tanulmányi verseny döntőjére került sor.

Iskolánkból két tanuló indult a 100 nevezett között Magyar Irodalom szekcióban: Bozsó Dorina Krisztina és Rottek Regina Csenge, mindketten 12/2 osztályos tanulók. Az első két forduló írásbeli volt, 3-3 feladatot kellett megoldaniuk: versantológia népszerűsítése az Instagramon, Hamlet feldolgozása (forgatókönyv) és kreatív írás (novellaírás) feladatokat. A második fordulóba 46 tanuló jutott tovább, melyek között ott voltak a diákjaink is. A döntőbe a 10 legjobb versenyzőt hívták be a szóbeli fordulóra, ahova Bozsó Dorina is bejutott.

A döntő hasonlóan nehéz volt, mint az első két forduló: népszerűsíteni kellett egy versantológiát prezentáció formájában, diákújságíróként lefolytatni két vitát a megírt Hamlet-átdolgozásról és megoldani egy 60 perces kreatív feladatot. A döntőben keszthelyi, barcsi, tatabányai, orosházi, szentendrei és budapesti középiskolákból kerültek be diákok – egyedül mi szerepeltünk szakgimnazistaként, minden versenyző gimnáziumi képzésből érkezett. A 3 órás versenyzést követően Dorina 6-10.helyen végzett. Nagyon talpraesetten helytállt a nem mindennapi megmérettetésen.

Régészet szekcióban iskolánkból egy tanuló, Bagyinszki Emese 11/G osztályos tanuló jelentkezett, aki a második online fordulóig jutott.

Történelem szekcióban Holics Liza 11/G osztályos tanuló a harmadik fordulóig, azaz a döntőig jutott. A döntőbe országosan 10 diák jutott be. A két online forduló során különböző tesztfeladatokat kellett megoldaniuk a diákoknak, kiegészítve mindezt igen nagy kreativitást és képzelőerőt igénylő feladatokkal. A feladatokban megjelenített témák a következők voltak: Az Oszmán Birodalomba hurcolt szolgák élete, Athén és Spárta, Török Hódoltság időszaka Magyarországon, Orosz-Japán háború, I. világháború, Harmincéves háború, Az augsburgi vallásbéke, kubai rakétaválság, balkáni háborúk.

A döntőben mindenki „tiszta lappal” kezdte meg a versenyt. A szóbeli fordulóra egy maximum 12 perces én-történettel kellett készülni a diákoknak. A témát szabadon választhatták meg, melyhez egy prezentációt is készíteniük kellett. A zsűri az értékelésnél külön pontozta a témaválasztást, a prezentáció tartalmi felépítését, gazdagságát, az előadásmódot, valamint a vetített tartalmat. Az én-történeteket a zsűri időrendbe haladva állította össze, így egy igazi időutazást tehettünk egészen a vikingek 9. századi hódító útjain át az Oszmán Birodalom virágzó időszakán keresztül az első világháborúig.

Liza a 6-10. helyen végzett, kitartó és szorgalmas munkájának köszönhetően.

S ahogy az eredményhirdetésen hallottuk: „Mindenki érezze magát győztesnek!” – mondta Dr. Guitman Barnabás a Történelem szekció elnöke -, amely kijelentéssel minden résztvevő egyetértett.

Sokat tanultunk, kivételes tapasztalatokkal gazdagodtunk a verseny egésze, de leginkább a szóbeli döntő során.

A Humán Munkaközösség nevében Gratulálunk a kiváló teljesítményükhöz!

Szemán Marietta

magyar szakos pedagógus, felkészítő tanár

és

Szente-Berecz Edina

történelem szakos pedagógus, felkészítő tanár

Kiemelt partnereink

refegyh

parokia

mimk1

floch

vac

Ki olvas minket

Oldalainkat 48 vendég és 0 tag böngészi

FEL